2015-08-04

Tre generationer Bibb

Jag upptäckte Eric Bibb av en slump. Jag såg och hörde honom på TV en gång och sedan var jag fast. Han gör fascinerande musik, och jag blir ofta både rörd och berörd av texterna, men glad och hoppfull av hans stil och personlighet. Jag har ännu inte lyckats se eller höra honom live någon gång, men under sökandet efter lämpliga framträdanden, hittade jag spännande saker på nätet.

Erics far heter Leon Bibb. En otrolig musiker det också, och tänk att vid den aktningsvärda åldern av 90 år fortfarande ha en röst som ljuder starkt som en kyrkklocka - det tycker jag är fantastiskt!


Eric Bibb har gjort en hel del musik tillsammans med sin far, och jag gillar att man gör något tillsammans som familj. Jag hade kunnat välja en av de sångerna här men det blir istället min absoluta favoritlåt med Eric. Sången heter Connected:


Han har en så lättsam och skön spelstil och sjunger rakt in i hjärtat på mig.
Eric har i sin tur sjungande barn. Sonen Rennie Mirro har jag skrivit om tidigare så idag tänkte jag lägga till ett klipp med hans dotter, Yana Bibb. Hon sjunger nog flera olika stilar, men jag ser henne mest som en jazzsångerska, och hon tolkar texterna på ett eget sätt. En av sångerna som jag tycker mycket om heter Oceans och är skriven av henne och Eric:


Tre generationer av fantastiska musiker och vokalister som jag tycker om att lyssna till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar