2011-05-12

Semifinaler i Eurovision Song Contest

Ikväll är det dags för årets andra semi-final i ESC - Eurovision Song Contest - och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dagens startfält. Jag har under dagen lyssnat igenom bidragen, vilket gjordes lätt med hjälp av en spellista på Youtube. Jag tycker nog att för många låtar i år låter för lika varandra och att man därför måste ha något som sticker ut lite i mängden. En som gör det, och som jag faktiskt tycker rätt bra om, är bidraget från Bosnien-Herzegovina (fast ingen kan väl tro att artisterna spelar på riktigt på sina instrument)


Ja, och så är det lite kul med låtar som låter som andra låtar. Rumäniens början är exakt lika som början på den kända svenska schlagern Eloise, t ex. Att sjunga a cappella, som de gör i Belgiens bidrag är ju lite kul, och de är duktiga, men jag tvivlar på att det går hem hos den kräsna publiken.
Jag gillar att det numera är två semifinaler, istället för en, som det var i några år. Det känns mer rättvist, även om jag tycker det är märkligt att vissa länder står utanför dessa. Kanske får de skylla sig själva, för en hel del låtar blir bättre av att höras fler gånger. Ikväll håller jag en tumme för Bosnien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar