2011-05-10

Eurovision Song Contest

Nu i dagarna pågår som bäst Eurovision Song Contest, även kallad ESC, och detta evenemang är ju något som de flesta har åsikter och kommentarer om. När första deltävlingen i den svenska Melodifestivalen gick av stapeln i år, så hamnade ämnet på världens Trending Topic-lista på Twitter, mycket twittrades det om den.
Pappa och jag har brukat diskutera de olika namnen, på svenska kallas den Melodi-festival, alltså med betoning på att det är en Melodi som tävlar. I den engelska benämningen, ligger fokus på att det är en Sång, och det var en del diskussioner kring det när Norge vann med låten Nocturne, 1995, som i och för sig var en vacker låt, men som endast innehöll 24 ord, och i huvudsak var instrumental.
Tidigt i våras när jag zappade runt mellan våra tv-kanaler, råkade jag hamna på en finsk kanal, som sände deras uttagning till årets ESC. Killen som sjöng just då hette Paradis-Oskar (jag tänkte genast på Rasmus på luffen), och var en mjuk och stillsam ung kille, som sjöng en trallvänlig sång som fastnade. Jag såg två bidrag till, men inget av dessa gav mig något, så jag bytte kanal, men denna nya upptäckt, gjorde att jag sökte upp honom på nätet, för att höra låten igen. Gissa om jag blev glad när låten gick och vann den finska uttagningen! Jag har inte lyssnat särskilt mycket på årets olika bidrag, men håller en tumme för denna mysiga låt, och inför kvällens semifinal sa de på radio i morse, att Paradise Oskar är en av favoriterna. Jag säger: Lycka till ikväll!



Jag tycker hans låt Da Da Dam påminner mycket om Israels vinnarlåt Hallelujah från 1979, som man direkt kunde sjunga med i. Det var innan min familj skaffade videobandspelare, men vi hade en vanlig kassettbandspelare kopplad till TV:n och spelade in alla finallåtarna på kassettband. Sedan lärde jag mig i stort sett alla låtarna utantill på mina hemsnickrade språk, och kan därför utan problem sjunga med i den hebreiska versionen av Hallelujah, med Milk and Honey


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar