2011-05-28

Musik som dröjer sig kvar...

Jag tror att det är under ungdomsåren man lägger grunden till sin musiksmak, och att det man lyssnade på under den perioden i livet är den man hela tiden kommer tillbaka till, finner sin trygghet och sin tröst i. Åtminstone är det så för mig. Min barndom var under 70-talet och min ungdom under 80-talet, och jag längtar ofta efter att lyssna på låtar från den tiden.
Det spelades rätt mycket ABBA hemma under 70-talet, eftersom min lillasyster gillade dem väldigt mycket. Resten av familjen tyckte att ABBA var helt OK, så skivorna fick snurra på, och alla har vi väl någon favoritlåt med ABBA. Man upptäcker dem bäst om man lyssnar i hörlurar, där man hör en massa små slingor, trådar, effekter, pling och plong, stämmor och annat. Jag har flera favoriter, men en av dem är Head Over Heels, som har ett så härligt intro. Jag var med i kören Runes RöstResurser (RRR) under gymnasietiden i Hudiksvall, med Rune Broberg som körledare och pianist, och minns fortfarande känslan när vi sjöng den här låten.


ABBA är kolossalt stora, med alla mått mätt, och de samarbetade med andra artister också, även om det kanske inte alltid blev så uppmärksammat. Det gjordes specialversioner av ABBA-låtar som fick ny text, t ex Like An Angel Passing Through My Room, som blev When Dreamers Close Their Eyes med Elaine Paige, och som min syster lyckades hitta på singel. En annan variant är ju att låta andra berömda artister sjunga ABBA-låtar, som Mireille Mathieu, t ex



Jag tycker om Mireille Mathieu när hon sjunger på franska. Hon har gjort en hel del på tyska också, men de är jag inte särskilt förtjust i. Hon har en stor röst på sitt modersmål. En favorit jag har från 80-talet är också hennes duett med dåtidens stora tv-kändis Patrick Duffy (från TV-serien DALLAS). Jag blev jätteglad när jag såg att den också finns på Youtube.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar