2011-05-12

Som en doft utav syrén

Jag nynnar nästan alltid på någon melodi, och härom kvällen hade jag en mycket vacker liten visa av Lars Berghagen i huvudet. Jag mindes inte hela texten, men visste med mig att en och annan strof i texten är både tänkvärd och vacker. Alltså gick jag till datorn. Först letade jag i Spotify. Jag hittade låten, men inte i den version jag väntat mig, utan i en dansbandsvariant, med Curt Haagers. Nu tycker jag att det mycket sällan är ett dansbands tolkning av en sång som är den bästa. Inte heller denna gång var det så. Jag letade vidare och på Yuotube hittade jag originalet. Det otroliga här, tyckte jag, var att klippet var upplagt precis nyss, som om någon annan än jag också längtat efter sången (som är från sjuttiotalet)


På Youtube kallades den för Som en doft av syrén, (istället för utav) så när jag senare sökte på det i Spotify, hittade jag även Lasses version. Det beror ju lite på hur känsliga sökmotorerna är när det gäller sådana saker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar