2011-05-22

Delsbo-profil

En Delsbo-profil, känd från både Radio och TV, är Klint-Olle. När jag spelade fiol i Dellenbygdens Ungdomsorkester på 70- och 80-talen, spelade han ibland med oss, vid våra framträdanden. En fantastisk spelman, som vet hur man hanterar ett dragspel. Eller ett, förresten, han hade många olika som han hanterade. Jag skriver hade, för jag vet inte hur många han har kvar nu. Den gamla fina släktgården han bodde i, brann ner mitt i smällkalla vintern i år, och jag tror att de flesta av hans dragspel utplånades i den branden. Nu, den 28 maj anordnas en stödgala för honom i Delsbo, och jag råkade hitta information om den när jag klickade runt på Youtube.


Eftersom Klint-Olle är långtifrån en vanlig Svensson, eller Jonsson, som han heter i efternamn, har det skrivits om honom i tidningar, pratats om honom på radio och gjorts tv-dokumentär om honom. Det känns lite märkligt när man ser hembygdens folk på TV. Jag trodde det skulle förändras med Internet och allt filmande som finns runtomkring oss, men det gör det inte. TV är fortfarande ett speciellt media att synas i, tycker jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar