2011-07-10

Världens snabbaste violoinist

Eftersom jag själv spelade fiol under min uppväxt, tycker jag särskilt mycket om att lyssna på duktiga violoinister. En av mina favoriter sedan flera år tillbaka, heter Vanessa Mae. Hon kan verkligen hantera en fiol, och jag gillar när hon spelar stämmor som vanligen spelas av ett annat huvudinstrument än fiol. Som den här, där orgeln är utbytt mot violinen.


En annan violinist, som blivit min favorit, är en som har ett rekord som världens snabbaste violinist i Guinness Rekordbok, David Garrett, och jag såg honom på TV första gången för inte alls särskilt länge sedan, när han medverkade i pratshowen Skavlan. Jag gillar när han spelar rockmusik på fiol, men det är ju samtidigt en fröjd att höra honom spela de klassiska verk man är van att höra på violin. 


Garrett spelar på en Stradivarius, och en annan violinist som gör det, är Anne Akiko Meyers. Henne upptäckte jag bara härom veckan, när jag lyssnade på Michael Bolton, och såg att hon medverkade på en av hans sånger. Hon spelar, precis som de båda andra, klassiska verk, men hon blandar upp dem med gamla godbitar från musikaler, evergreens, jazz och liknande. Här har jag valt en skir version av Gershwins Summertime.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar