2011-07-03

Delsbostämman

Idag är det spelmansstämma i Delsbo. Första söndagen i juli varje år går Delsbostämman av stapeln, och fiolspelande Hälsingetös som jag är, har jag givetvis besökt stämman ett flertal gånger, senast i fjol. I år hade jag också gärna varit där, men det blev inte så. En låt som garanterat spelas där är Delsbo brudmarsch, en av Sveriges mera kända brudmarscher, här framförd av två Delsbospelmän, Thore Härdelin och Wille Grindsäter.


Spelmansstämmor är sommar för mig. Det är lika svenskt och lika festligt som nationaldagen, och på sätt och vis är det ofta bygdens egen nationaldag, när man klär sig i hembygdsdräkt och går ut och träffas, umgås, lyssnar på eller spelar musik och äter god hembygdsmat, som t ex Kôlbulle, som jag gärna äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar