2011-05-13

Sommarsånger och sommarvisor

Det finns så många härliga sommarsånger, och jag trodde att jag hade hört de flesta, men det visar sig fortfarande att jag hittar för mig nya sånger om sommaren. Peter Jöback är en av de stora sångarna vi har i Sverige, och han sjunger en mycket fin sång som heter Sommarens sista sång.


Efter den sången, som jag hörde för första gången förra veckan, sjunger han i detta klipp en för mig mycket mera känd sommarvisa, Visa vid vindens ängar. Den är mycket vacker, och passar att sjungas vid olika tillfällen och tillställningar. Jag har sjungit den på skolavslutningar, nationaldagar och andra sommarfester. Jag försökte även lära mig den på piano en gång i tiden, men det gick inget vidare - och noterna hade flera korsförtecken än jag sett tidigare. Däremot provade jag aldrig att spela den på fiol, vilket Alexander Rybak gör i nästa klipp. Härlig version av en svensk visa, framförd av en norsk-vitrysk speleman


Jag visste inte tidigare att den finns översatt till flera andra språk, men jag har hittat den på engelska, tyska, och på italienska, så det är riktigt roligt att botanisera på Youtube och se vad man hittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar