2011-05-16

Musiker jag känner, del 1

Eftersom jag höll på mycket med musik på amatörnivå, när jag växte upp, träffade jag på många andra musikintresserade. Några av dem fortsatte med musiken och försörjer sig idag på den, vilket jag tycker är fantastiskt trevligt.
Jag började ta fiollektioner när jag var i åttaårsåldern, och då fanns det en liten kille på sex år eller så, som hade en extra liten fiol, för att kunna spela. Och spelade, det gjorde han minsann. Alla charmades av den lille killen. Vi spelade i samma orkester, han och jag - Dellenbygdens Ungdomsorkester - och varje vecka var det övning på onsdagskvällarna. Varannan vecka skjutsade min pappa oss dit, varannan vecka hans mamma, och när det var hans mamma som körde, satt han ofta och gnällde lite smått för att han minsann hellre ville spela fotboll eller ishockey eller nån annan sport, istället för att slösa bort tid på att åka på orkesterövning. Jag vet dock inte hur allvarligt han menade med gnällandet, för han fortsatte spela fiol så fantastiskt att man blev hur imponerad som helst. I klippet här under var han ca 19 år. Han gillar att spela snabba, snabba låtar, och det ser så lätt ut när han gör det, och han verkar alltid ha roligt när han gör det.


Han utbildade sig till musiker bl a på musikhögskolan i Malmö, och spelade sedan bl a i orkestern på Malmö Musikteater, där jag hörde honom i Kristina från Duvemåla.
Men varje sommar hittar man honom i Dellenbygden, där han spelar folkmusik på spelmansstämmorna och där han är mycket omtyckt och känd som en av bygdens stora spelmän.
Nu bor han utanför Stockholm, och det senaste klippet jag hittade med honom, visar en lite äldre, pedagogisk fiollärare, som visar hur man gör rullstråk - och precis så är han - min vän Bo Karlsson.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar