2011-06-04

Hälsingland

Jag har mitt hjärta kvar i Hälsingland, även om jag inte bor där nu. Jag längtar alltid till de blå bergen runt Dellensjöarna, och jag saknar de djupa, mörka skogarna, de vackra hälsingegårdarna, de blommande ängarna, där dimmorna dansar kring de stora, blå sjöarna. 
Och så saknar jag musiken; spelmännen, spelmansstämmorna, och glädjen.
Jag letade efter låtar om Hälsingland på Youtube, och hittade en sång jag aldrig hört tidigare, men som jag genast tyckte om. Den heter Mitt Hälsingland.


Engmans kapell kommer från Hälsingland, och har gjort många vackra låtar. En av dem heter Hälsingevind, och ett citat från den lyder: 
                             "När jag korsat varje öken, när jag seglat alla hav
                              då kommer, ja då kommer jag tillbaks
                              Jag ska aldrig nå'nsin glömma att det vackraste som finns
                              är när kvällen lugnt och stilla sveper in
                              till sången av en Hälsingevind"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar